Hvad skal I vælge ?

Det store spørgsmål for mange virksomheder, når de står for at skulle opdatere deres digitale tilstedeværelse, er om de skal have en APP eller et mobilsite. For at kunne tage den beslutning, skal I undersøge, hvilket behov I ønsker at dække hos jeres kunder og hvor stort et budget I har.

Som udgangspunkt er en APP langt dyrere at udvikle end et mobilsite, da man udvikler i native kode og til én platform af gangen (eks. Android, IPhone, Blackberry, Windows Phone), så hvis jeres budget ikke er stort kan I godt sortere en APP fra med det samme.

Hvis jeres mål primært er relateret til markedsføring og kommunikation, vil et mobilsite klart være at fortrække, da et mobilsite har en række fordele i forhold tilgængelighed, kompatibilitet og omkostning.

Det behøver dog ikke være et spørgsmål om enten / eller. Et mobilsite erstatte ikke en APP og en APP erstatter ikke nødvendigvis et mobilsite og de udelukker ikke hinanden. I mange tilfælde komplimentere de hinanden. Apps er fantastisk til at engagere loyale kunder – dvs. folk, der er fortrolige med dit brand og vil tage tid og plads på deres telefon til at downloade din app. Et mobilsite er tilgængelige for alle der søger og går på opdagelse, og er et fantastisk værktøj til at tiltrække nye og potentielle kunder.

Men det kræver som skrevet en afklaring og en kortlægning af den ønskede funktionalitet virksomheden har brug for. Derefter kan virksomheden rådgives ud fra output og den økonomiske ramme.

Nedenfor er nogle få klassiske fordele ved henholdsvis APP og mobilsite.

Fordele ved en APP

God til spil

En APP er god hvis man ønsker at udvikle et større spil (eks. Subway Sufer, Hay day & Pokemon Go) eller som mindre information & loyalitetsspil der tilføjer værdi til ens brand. Spil kan også udvikles til mobilsites, men det sætter begrænsninger i forhold til størrelse og afvikling af spillet.

God til værktøjer

Det kunne også være et værktøj til jeres kunder eller internt til medarbejdere (eks. en beregner APP, APP til avancerede rapporter, montør APP, bestillings APP mv.). Det er godt hvis APP’en kan fungere som et dagligt værktøj, så det på den måde har sin berettigelse hos brugeren og ikke bliver glemt.

Virker offline

Mulighed for at APPen fungerer offline, da alt indholdet bliver hentet ned og gemt på telefonen. Dog vil de fleste APPs skulle synkroniser via WI-FI på et eller andet tidspunkt, så man undgår ikke at brugerne skal kunne tilgå internettet.

Benytter telefonens hardware

I en APP har du mulighed for at benytte dig af telefonens hardware (eks. kamera, kalender, GPS notifikationer). Ved at benytte telefonens hardware kan man sikre en meget lækker brugeroplevelse, da man benytter telefonenes processor og ikke browserens hukommelse, der i mange tilfælde er ret begrænset. Et eksempel på forskellen på den lækre brugeroplevelse er Facebooks APP vs. deres mobilsite.

 

Fordele ved et mobilsite

75 % af alle danskere mellem 16-74 år går på internettet via mobilen (2015), så eksponering for brugerne er stor.

Fungerer på tværs af enheder

Et mobilsite fungerer på tværs af enheder hvad enten du har en Android, iPhone eller Windows Phone etc., da den afvikles direkte i browseren og kan tilgås hele tiden af alle smartphones. Det kræver dog at du har adgang til internettet via WI-FI, 3G eller 4G. En APP udvikles til én platform af gangen og er kun tilgængelig via APP Store, Google Play, Microsoft Store etc.

Kan opdateres med det samme

En redaktør kan opdatere indhold og design på et mobilsite og det bliver synligt med det samme. I en APP skal opdateringer downloades og installeres af brugeren selv, før det slår igennem.

Synlig med det samme

Et mobilsite er synlig så snart det udgives i en browser på tværs af enheder. En APP kræver at du skal downloade og installere den før du kan tilgå indholdet. Dette kan være en barriere imellem engagement og handling/konvertering.

Kan nemt og hurtigt findes på søge maskinerne

Mobilsites kan SEO optimeres og søges frem hurtigt via søgefeltet i mobil browseren. En APP kan kun søges frem ved at tilgå den pågældende APP store.

Nem at dele

Et mobilsite kan nemt deles via et link i en e-mail, sms, qr-kode og kunden vil kunne se det med det samme. En APP skal først installeres og inden det skal URL’en detecte hvilken en enhed der tilgår linket, så at kunne sende bruger hen i den korrekt APP store.

Nem at skalere

Når fundamentet er bygget, er det nemt skalere løsningen op eller ned. Redaktører vil kunne tilføje og fjerne indhold og elementer via det pågældende CMS on the fly. Ændringer i en APP, vil skulle uploades og godkendes før det vil være synligt for brugeren.

 

LINKS til 3 inspirerende mobilsites/APPs

The Land of Clean (mobilsite – spil)

https://paneralandofclean.com/

Reshopper (app)

https://www.reshopper.com/dk/

National Geographic – A Bear’s-Eye View of Yellowstone (Mobilsite)

http://www.nationalgeographic.com/magazine/2016/05/yellowstone-national-parks-bears-video/

TIP

Rigtig fin guide udviklet af freelance community Crew: http://appvswebsite.com/

Spørg os

Vil du vide mere om APP og Mobilsites,

så tag en snak med digital projektleder Carsten Hebsgaard Nielsen.

Input og inspiration

Få råd og vejledning til, hvordan du navigerer på de digitale platforme.